Εκτύπωση

29/10/2015

law

Μετά από το θέμα που δημιουργήθηκε με την Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κα. Σαββαΐδου, σχετικά με τον επανέλεγχο που διέταξε και το δικαίωμα της Διοίκησης για τη διενέργεια φορολογικών επανελέγχων, παραθέτουμε το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, καταλήγοντας στα δικά μας συμπεράσματα, μόνο ως προς το νομικό κομμάτι της υποθέσεως.

Σύμφωνα με το άρθρο 25 παρ. 5 του Ν. 4174/2013 περί Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, ορίζεται σχετικά με το θέμα του επανελέγχου των φορολογικών υποθέσεων πως: «Η Φορολογική Διοίκηση έχει δικαίωμα επανελέγχου φορολογικής περιόδου ή υπόθεσης για την οποία έχει ήδη διενεργηθεί πλήρης έλεγχος, μόνον εάν προκύψουν νέα στοιχεία, τα οποία επηρεάζουν τον υπολογισμό της φορολογικής οφειλής. Ως «νέο στοιχείο» νοείται κάθε στοιχείο, το οποίο δεν θα μπορούσε να είναι γνωστό στη Φορολογική Διοίκηση κατά τον αρχικό φορολογικό έλεγχο.»

Ο χρόνος του επανελέγχου

Το βασικό ερώτημα που ανακύπτει στην συγκεκριμένη περίπτωση και με την παραδοχή ότι η θιγόμενη επιχείρηση έχει εξαντλήσει ήδη όλα τα νόμιμα μέσα, έχει δηλαδή προσφύγει και στα Διοικητικά Δικαστήρια, είναι κατά πόσον αφενός μεν μπορεί αυτή να αιτηθεί επανελέγχου, αφετέρου δε κατά πόσον μπορεί να της είναι χρήσιμο το πιθανόν ευνοϊκότερο για αυτήν αποτέλεσμα, αφού πλέον τα φύλλα ελέγχου έχουν καταστεί οριστικά και μόνο αρμόδιο για την ακύρωση ή τροποποίησή τους είναι το Διοικητικό Δικαστήριο. Απάντηση στα ερωτήματα αυτά δίνει εν μέρει η με αριθμό 1128191/4299/πολ. 1320/10.12.1997 εγκύκλιος του Υπουργείου Οικονομικών (ΔΦΝ 1998-54) αναφορικά με την με αριθμό 612/1997 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ. (Ολομέλεια). Ειδικά αναφέρεται ότι: «Η διενέργεια του επανελέγχου μπορεί να γίνει και μετά την έκδοση και κοινοποίηση των σχετικών φύλλων ελέγχου ή των άλλων καταλογιστικών πράξεων». Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονισθεί ότι η ανωτέρω γνωμοδότηση ανατρέπει την μέχρι τότε υφιστάμενη γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ. (Ολομέλειας Διακοπών) με αριθμό 519/1997, σύμφωνα με την οποία «Η διενέργεια του επανελέγχου μπορεί να γίνει μόνο πριν από την έκδοση και κοινοποίηση των σχετικών φύλλων ελέγχου ή των άλλων καταλογιστικών πράξεων». Την ανατροπή αυτού του σκέλους της γνωμοδότησης την προκάλεσε νεότερο ερώτημα επ’ αυτού του Υπ. Οικονομικών, στο οποίο εκθέτονταν ενστάσεις επί του θέματος. (Δ.Φ.Ν. 1998 σελ. 54 και επόμενες) 

Ειδικά στην με αριθμό 612/1997 γνωμοδότηση της ολομέλειας του Ν.Σ.Κ. αναφέρεται ότι: «Η θέση της γνωμοδοτήσεως επί του τρίτου σκέλους του ερωτήματος, ως προς το χρονικό όριο μέχρι του οποίου μπορεί να γίνει ο επανέλεγχος, δυσχεραίνει τα πράγματα στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες ανακύπτει ανάγκη διενέργειας επανελέγχου μετά την έκδοση των Διοικητικών πράξεων (πράξη προσδιορισμού φόρου, πράξη επιβολής προστίμου κλπ.), κάτι που αποτελεί και την πλειοψηφία των περιπτώσεων.

Γι’ αυτό και με δεδομένο το αμετάκλητο των εκδοθέντων Διοικητικών πράξεων καθώς και το ανεπίτρεπτο της εκδόσεως συμπληρωματικών φύλλων ελέγχου, παρά μόνο στις ρητά καθοριζόμενες από το νόμο περιπτώσεις (άρθρο 68 παρ. 2 ν. 2238/94), εκφράζεται η άποψη κατά την οποία ο επανέλεγχος θα μπορούσε να γίνει και μετά την έκδοση και κοινοποίηση των φύλλων ελέγχου. Τυχόν δε διαφοροποίηση του πορίσματος του επανελέγχου, σε σχέση με την αρχική κρίση επί της υποθέσεως, να λαμβάνεται υπόψη κατά το στάδιο της διοικητικής επίλυσης της διαφοράς ή στο πλαίσιο του δικαστικού συμβιβασμού (άρθρο 71 Ν. 2238/94 και 1 Ν.Δ. 4600/1966)».

Συμπεράσματα

Πηγή: www.e-forologia.gr